به وب سایت شرکت دارو سازی تهران شیمی خوش آمدید.

وبلاگ

چگونه با خطر بروز آترواسکلروز مقابله کنیم؟

چگونه با خطر بروز آترواسکلروز مقابله کنیم؟

زمانی‌ که کلسترول به خصوص نوع بد آن (LDL) در غلظت‌های بالا و به‌تدریج در سطوح داخلی سرخرگ‌ها رسوب می‌کند، به‌صورت زائده برجسته‌ای بنام پلاک کلسترولی نمایان می‌شود که به آترواسکلروز معروف است. آترواسکلروز به‌تدریج پیشرفت نموده و به‌صورت جسم سختی موجب برجستگی سطح درونی سرخرگ و تنگی مجرای عبور خون شده و انتقال اکسیژن را به بافت‌ها محدود می‌کند. کاهش اکسیژن به سلول‌های عضله قلب و مغز به‌ترتیب، منجر به درد قفسه سینه (آنژین) و حمله قلبی و سکته مغزی می‌گردد.

با تغییر روش زندگی (Heart-healthy Life Style) و رعایت رژیم غذایی، احتمال موفقیت در مقابله با خطر افزایش کلسترول افزایش خواهد یافت. پنیر، زرده‌تخم‌مرغ، غذاهای سرخ شده و فرآوری شده، بستنی، انواع شیرینی و گوشت قرمز از جمله غذاهایی هستند که حاوی کلسترول و چربی اشباع و ترانس می‌باشند. بنابراین در صورت ابتلا به کلسترول خون بالا سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:

  • مواد غذایی که چربی ترانس کمی دارند مصرف کنید.
  • غذاهای غنی از فیبر مانند بلغور جو دوسر، سیب، موز، گلابی، آلو، نخود، عدس و لوبیا مصرف کنید.
  • دو بار در هفته ماهی بخورید.

در نهایت در صورت عدم کنترل کلسترول خون با رعایت رژیم غذایی، استفاده از داروهایی که اثر قطعی آن‌ها در کاهش کلسترول خون تایید شده است، ضروری می‌باشد. داروهای ضد کلسترول شامل استاتین‌ها، رزین‌های جاذب اسیدهای صفراوی، ترکیبات فیبری و اسید نیکوتینیک یا نیاسین می‌باشند.

Close
Compare
Wishlist 0
Open Wishlist Page Continue Shopping