به وب سایت شرکت دارو سازی تهران شیمی خوش آمدید.

وبلاگ

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست؟

COVID-19 چیست؟

بیماری ناشی از ویروس کرونا که در سال ۲۰۱۹ شیوع پیدا کرده است و با نام ” COVID-19 ” شناخته می شود، نوعی بیماری عفونی است که توسط یک ویروس خاص به نام SARS-CoV2 ایجاد می شود. این ویروس برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان چین مشاهده شد و در حال حاضر نیز تحقیقات گسترده ای بر روی این ویروس ناشناخته در حال انجام می باشد.

علائم بیماری COVID-19

 

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • احساس خستگی
  • دردهای عضلانی
  • در اکثر موارد آبریزش بینی جز علائم اولیه بیماری نیست.

برخی از افراد علائمی از خود نشان نمی دهند یا علائم خفیفی دارند. اما در برخی دیگر به ویژه افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، ابتلا به این بیماری می تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند پنومونی، کمبود اکسیژن و حتی مرگ شود.

 

بایدها و نبایدهایی ضروری جهت پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا

 

 

بایدها:

  1. دست های خود را مکرراً با آب و صابون و به مدت حداقل۲۰ ثانیه بشویید یا از ضدعفونی کننده های حاوی الکل با خلوص حداقل ۶۰ درصد استفاده کنید.
  2. در صورت مراقبت از بیمار از ماسک استفاده کنید.
  3. درصورتیکه احتمال می دهید به ویروس آلوده باشید، از ماسک استفاده کنید.
  4. نحوه استفاده صحیح از ماسک را بیاموزید زیرا در صورتیکه ماسک به طور صحیح استفاده نشود، موثر نبوده و می تواند به عنوان منبع عفونت عمل کند.
  5. از حضور در اماکن عمومی شلوغ و پرتردد پرهیز کنید.
  6. اشیایی را که در معرض تماس با دست قرار دارند بطور مداوم ضدعفونی کنید مانند پیشخوان، میز، دستگیره ها، کامپیوتر و موس، تلفن و سطوح دستشویی و آشپزخانه.
  7. در ایام شیوع بیماری، آرامش خود را حفظ کنید.
  8. اقلام و مایحتاج ضروری را جهت آمادگی برای قرنطینه شدن احتمالی فراهم کنید.
  9. پیش از مصرف مواد غذایی آنها را شسته و ضدعفونی نمایید.
  10. علائم بیماری را بشناسید و در صورت مشاهده علائم بیماری مانند تب، سرفه و تنگی نفس با پزشک خود تماس بگیرید
  11. هنگام سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی استفاده کنید و یا بازوهای خود را خم کرده و جلوی دهان و بینی خود بگیرید.
  12. دستمال کاغذی استفاده شده را در سطل زباله ی دردار بیندازید.

نبایدها:

  1. سیگار نکشید.
  2. در صورت نداشتن علائم بیماری یا عدم مراقبت از فرد بیمار، نیازی به استفاده از ماسک نیست.
  3. از پوشیدن چند ماسک به روی هم خودداری کنید.
  4. در صورتیکه خروج از منزل ضروری است، از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده نکنید.
  5. در صورت عدم ضرورت از خانه خارج نشوید و به هیچ عنوان به مسافرت نروید.
  6. ترس و اضطراب به خود راه ندهید.
  7. از خوردن گوشت و فرآوده های گوشتی که بطور کامل پخته نشده اند، بپرهیزید.
  8. پیش از مصرف مواد غذایی که احتمال دارد در تماس با حیوانات بوده باشند، آنها را شسته، پوست گرفته و بجوشانید.
  9. پیش از مشورت با پزشک، از مراجعه سرخود به مراکز بهداشتی و بیمارستان ها بپرهیزید.
  10. در صورتیکه گمان می کنید ناقل ویروس هستید خود را در اتاقی مجزا از سایر افراد خانواده قرنطینه کنید.
  11. از مصرف داروهای گیاهی سنتی خودداری نمائید. همچنین از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ها بپرهیزید. زیرا این داروها تنها برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها موثر هستند و روی ویروس ها موثر نخواهند بود.

ویروس کرونا چه مدت روی سطوح باقی می ماند؟

هنوز مدت زمان فعال ماندن ویروس کرونا روی سطوح مختلف به طور کامل مشخص نمی باشد. اما به نظر می رسد این ویروس مانند سایر ویروس های این خانواده رفتار می کند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده با توجه به شرایط مختلف مانند جنس سطح، میزان دما و رطوبت محیط، ویروس کرونا می تواند به مدت چند ساعت تا چند روز روی سطوح مختلف باقی بماند.

اگر احتمال می دهید سطحی آلوده به ویروس باشد، آن را ضدعفونی کنید. دست های خود را به طور مداوم با آب و صابون بشویید و یا با ضدعفونی کننده های الکلی تمیز کنید. از لمس کردن چشم‌ها، دهان و بینی بپرهیزید.

دوره کمون یا پنهان بودن ویروس کرونا در بدن چند روز است؟

دوره کمون به مدت زمان ورود ویروس به بدن تا ظهور علائم بیماری گفته می شود. دوره کمون ویروس کرونا بین ۱ تا ۱۴ روز تخمین زده می شود ولی بر اساس اطلاعات فعلی در بیشتر بیماران این دوره در حدود ۵ روز بوده است.

آیا شیوع ویروس کرونا با گرم شدن هوا متوقف میشود؟

هنوز مشخص نشده است که آیا دمای هوا روی شیوع و پراکندگی ویروس کرونا اثری دارد یا خیر.  برخی از ویروس های دیگر مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در طول ماه های سرد سال شیوع بیشتری دارند اما این موضوع به این معنی نیست که احتمال ابتلا به این ویروس ها در طول سایر ماه های سال وجود ندارد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا شیوع ویروس کرونا با گرم شدن هوا کاهش می یابد یا خیر. هنوز نکات زیادی در مورد قابلیت سرایت، شدت و سایر ویژگی های این ویروس ناشناخته بوده و مطالعات روی این ویروس همچنان ادامه دارد.

چگونه در زمان شیوع ویروس کرونا بر استرس خود غلبه کنیم؟

  1. احساس ناراحتی، استرس، سردرگمی، ترس و عصبانیت در موقعیت های بحرانی واکنش های طبیعی هستند. صحبت کردن با افراد نزدیک و مورد اعتماد می تواند به رفع استرس کمک کند. بنابراین در این ایام با دوستان و عزیزانتان تماس بگیرید و با آنها صحبت کنید.
  2. اگر می بایست در خانه بمانید، رژیم غذایی سالم ، خواب مناسب و ورزش را فراموش نکنید و از طریق تماس تلفنی و شبکه های اجتماعی با دوستان و عزیزانتان در تماس باشید.
  3. در صورتیکه نتوانستید استرس خود را کنترل کنید، با یک روان شناس یا مشاور صحبت کنید.
  4. برای مقابله با استرس هرگز به سیگار، مصرف مشروبات الکی یا سایر مواد مخدر روی نیاورید.
  5. این بیماری را بشناسید و در مورد روش های ابتلا به ویروس مطالعه کنید. سپس اقدامات لازم جهت پیشگیری از آن را انجام دهید. اخبار و اطلاعات تازه در مورد ویروس کرونا را تنها از مراجع رسمی و معتبر کشور خود و یا مراجع جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت دنبال کنید.
  6. جهت کاستن از شدت نگرانی و اضطراب، از پیگیری اخبار ناراحت کننده در شبکه های اجتماعی و رسانه ها خودداری کنید.
  7. اگر مهارت هایی دارید که در گذشته به شما در جهت غلبه بر استرس ناشی از مشکلات پیش آمده در زندگی کمک می کرد، این روزها بهترین زمان به کار گرفتن آن مهارت ها است.

چگونه در زمان شیوع ویروس کرونا استرس و اثرات منفی ناشی از آن را در کودکان کنترل کنیم؟

 

 

 

  1. کودکان در شرایط استرس زا واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال به والدین خود وابسته تر شده و دچار اضطراب، آشفتگی، پرخاشگری، گوشه گیری و حتی شب ادراری می شوند. در این شرایط بیش از پیش به حمایت های عاطفی از سوی والدینشان احتیاج خواهند داشت. بنابراین بهتر است با آنها در مورد نگرانی هایشان صحبت کنید و زمان بیشتری برای توجه و ابراز محبت به آنها اختصاص دهید.
  2. صمیمانه به حرف های کودکتان گوش دهید و به او دلگرمی و اطمینان خاطر بدهید.
  3. درصورت امکان، شرایط بازی کردن و استراحت ذهنی را برای کودکان فراهم کنید.
  4. در زمان شیوع ویروس کرونا در کنار کودکتان بمانید. اگر به ناچار می بایست مدتی از کودکتان دور بمانید، از طریق تماس تلفنی با او در ارتباط باشید و از این طریق به او آرامش و اطمینان خاطر بدهید.
  5. به کودکان کمک کنید تا جایی که امکان دارد برنامه ها و کارهای روزمره را همانند گذشته انجام بدهند یا تفریح و سرگرمی های جدید در فضایی جدید و امن برای آنها تدارک ببینید.
  6. روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس و رعایت نکات بهداشتی را به زبان ساده و قابل فهم به کودکان آموزش دهید.
  7. کودکان را از لحاظ ذهنی برای مواجهه با شرایط سخت ( مانند آلوده شدن یکی از اعضای خانواده به ویروس) آماده کنید اما به گونه ای که منجر به تشدید استرس و اضطراب در آنها نشود.
Close
Compare
Wishlist 0
Open Wishlist Page Continue Shopping