به وب سایت شرکت دارو سازی تهران شیمی خوش آمدید.

وبلاگ

رتینوپاتی دیابتی و درمان آن

رتینوپاتی دیابتی و درمان آن

رتینوپاتی یکی از عوارض دیابت است که سبب بروز تغییرات در عروق چشم می شود. شبکیه (رتین) پرده انتهای چشم و قسمت اصلی چشم است. آسیب به این قسمت سبب ایجاد رتینوپاتی می گردد. این عارضه شامل دو نوع رتینوپاتی بدون رگ زایی و رتینوپاتی همراه با رگ زایی می باشد.

رتینوپاتی دیابتی بدون رگ زایی مراحل اولیه رتینوپاتی می باشد. در این مرحله ترشح خون یا مایع از عروق باریک شبکیه، باعث تورم و رسوب اگزودا (ذرات کوچک) در شبکیه می شود که در مراحل اولیه تاثیری بر بینایی بیمار ندارد، مگر اینکه در ناحیه مرکزی شبکیه (ماکولا) ایجاد شده باشد.

رتینوپاتی دیابتی همراه با رگ زایی زمانی پدید می آید که عروق خونی جدید و کوچک روی سطح شبکیه رشد می کند. این نوع رتینوپاتی بدون درد است اما یک نوع شدید و جدی از بیماری است که باید به سرعت درمان گردد. حاملگی و فشار خون بالا ممکن است سبب تشدید رتینوپاتی شوند.

بهترین راه مقابله با رتینوپاتی دیابتی، معاینه چشم پزشکی منظم توسط چشم پزشک می باشد؛ زیرا رتینوپاتی ممکن است تا مدت ها بدون علامت باشد. لازم به ذکر است که این بیماری با درمان صحیح و به موقع بهبود می یابد.

بهترین راه درمان، جلوگیری از پیشرفت رتینوپاتی تا حد ممکن می باشد. کنترل دقیق قند خون به طور معنی داری باعث کاهش خطر نابینایی ناشی از رتینوپاتی دیابتی در دراز مدت می شود. در صورت وجود فشار خون بالا و یا مشکل کلیوی، درمان همزمان توصیه می شود. روش های درمانی مختلفی برای رتینوپاتی دیابتی وجود دارد که شامل جراحی لیزر، تزریق داخل چشمی داروها و تخلیه زجاجیه می باشد.

Close
Compare
Wishlist 0
Open Wishlist Page Continue Shopping